Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger og statistik. Læs mere. Jeg accepterer cookies fra dette website

Accepter

Aktuelle kunstudstillinger i Odense


4. maj til 16. juni 2018:

Malene Hammershøj, malerier

Øssur Mohr, malerier

Christian Bruun, keramik

Fernisering fredag 4. maj kl. 16.00 - 18.00. Kunstnerne vil være til stede.


Malene Hammershøj

Malene Hammershøj om sine malerier: Gennem en længere periode har jeg kæmpet med at finde vej i mit udtryk. Jeg arbejder hele tiden med at udvikle og forbedre mine malerier. Indimellem kommer jeg på afveje. Det er der sådan set ikke noget forkert i, men hvis hovedvejen (så at sige) forsvinder af syne, går det galt for mig. Jeg har brugt lang tid på at finde hovedvejen igen, synes jeg. Heldigvis viste den sig pludselig igen - gudskelov.

Man kunne måske tænke: jamen, hvor svært kan det være? Det er hamrende svært og frustrerende ikke at kunne finde vej. For mit vedkommende tog det lang tid at finde tilbage. At skulle male sig gennem værk efter værk, der ikke blev som jeg forventede, var en lang og tung proces.

Nu er jeg på rette vej igen, føler jeg – og det er en jublende skøn følelse. Jeg er nærmest manisk og arbejder dag og nat. Næsten med følelsen af, at det bare er med at få alle de malerier ud som lige nu rumler i mit hoved. Det skal helst ske, inden jeg flagrer på afveje igen, hvilket jeg helt sikkert gør.

Denne udstilling er blevet til i jublende glæde over at male - og det er vist ikke det værste udgangspunkt.

 

 


Øssur Mohr

Øssur Mohr er kendt som den færøske maler, der maler Leirvíksfjeldet set fra Fuglefjord, om og om igen. Men det er en fejltagelse at tro, at han står foran sit vindue og maler udsigten. Om det siger han: Leirvíksfjeld spøger i min bevidsthed, mere som en udefinerlig og dragende kraft, end som noget fjeld. Var det en udsigt, jeg malede, var jeg færdig for længst.

Men Øssur bliver aldrig færdig med at male, for hele tiden kommer der nye lysglimt og fjeldets, fjordens og himlens farver og skygger forvandles endnu en gang.

Mange opfatter det fortryllede fjeld som et helt specielt Øssur Mohr kendetegn, men selv føler han sig ikke så bundet af det, som mange nok ville tro. Det overrasker uden tvivl de fleste, når han siger, at han sagtens kunne male andre steder end i Fuglefjord.

– Jeg ved ikke rigtig, hvor interessant, jeg synes, denne diskussion om særlige kunstneriske kendetegn er. I manges øjne ligner mine malerier nok hinanden. Men jeg står ikke og funderer over, hvordan jeg maler eller forsøger bevidst at fremdyrke et bestemt kendetegn. Jeg tvivler faktisk på, om det kan lade sig gøre, for egentlig er mine malerier blot en forlængelse af mig som menneske, så det kan næppe være anderledes.

 


Christian Bruun

Christian Bruun er de store krukkers mester. Hvert år siden 2010 har han skabt en lille serie unika arbejder – Earth Collection. De fleste oplever det som noget særligt at stå over for en stor keramisk krukke – teksturen, farven i glasuren, tyngden virker dragende. De træbrændte krukker med deres naturlige farvenuancer afspejler omgivelserne og er et sammenbindende element mellem indretningen og arkitektur, mellem ude-og inderum.

Der er krukkeformer, som er tænkt til at stå ude, nogle kan der plantes i, andre er skabt som krukker til indretning, hvor de indgår i en arkitektonisk dialog med rummets stoflighed og farveholdning.

Bæredygtighed – hvis man kan bruge det ord om Christian Bruuns meget tunge krukker – beror på skønhed og kvalitet, og respekt for materialerne. Alle krukker er drejet i hånden og skabt med respekt for det traditionelle håndværk.

Christian Bruuns krukker er brændt med overskudstræ fra gummiproduktion i de store traditionelle “drageovne”, der stadigt findes nogle steder i Vietnam.

Alle Christian Bruuns krukker er frostsikre og kan stå ude i det barske danske klima.

 


Se kommende udstillinger i Odense her