6. juni 2009 – lørdag
Op og i gang med forberedelser til dagens invasion fra Barcelona. Benjamin Torcal samt Artigasplanas med familier til middag kl. 12, og efterfølgende planlægning af deres udstillinger i Danmark til efteråret samt udgivelser af bøger indenfor de næste par år.
Herudover har Artigasplanas en del nye mindre skulpturer med, hvor vi skal aftale hvilke der skal klargøres for transport til Danmark. Vi henter senere i Barcelona. Kunstforeningen Rasmus - Odenses tur til Barcelona skal gennemgås – hvilke ting synes de vi absolut skal se, og hvor vil være bedst for overnatning. Det er en kæmpe fordel at vi har de to i Barcelona. Vi vil få nogle muligheder for oplevelser, som vi absolut ikke havde fået, såfremt vi selv var taget af sted uden lokale guider.
Jeg skal huske at spørge om hvad de mener om færdiggørelsen af Sagrada de Familia. Der er åbenbart opstået nogle diskussioner hernede om hvorvidt man overhovedet burde færdiggøre den, bl.a. fordi man åbenbart går meget på kompromis med byggematerialer. Herudover om det ikke burde være en moderne arkitekt, der fik lov at bygge videre på den i en moderne stil, hvilket er gjort med held andre steder.
Diskussioner om dette kan der garanteret bruges meget tid på i Barcelona, og der skal garanteret ikke røres meget i den gryde inden samtaler om dette bliver meget højlydt.
Underlig så tom hvor lille by er på en lørdag, måske på grund af EU-valget i morgen søndag, hvor Benjamin Torcal i øvrigt skal hjem og hjælpe til på et valgsted.
Elskemarie tryller i køkkenet med at lave klar til middagen, bl.a. Osso Buco (nogle ordentlige knokler). Godt det er blevet lidt køligere, ellers temmelig kraftig kost i 35 graders varme.
Vi fandt nogle flasker rødvin hjemme i Danmark, som stammer fra Calatayud i Aragon distriktet. Calatayud var der Benjamin Torcal bragte os hen sidste år for nogle fantastiske oplevelser. Han bliver nok noget overrasket når han ser og smager den.

Flokken kom fra Barcelona og vi blev bænket på terrassen for middag. Vi fik snakket efterårets udstillinger igennem, og udvekslet ideer til Kunstforeningen Rasmus´s udflugt til Barcelona efteråret 2010.
I forbindelse med dette kom jeg til at spørge hvad en returbillet til Madrid med hurtigtog fra Barcelona koster, og pludselig var arrangeret en tur i kommende uge. Benjamin Torcal, Artigasplanas, Elskemarie og jeg tager af sted fredag morgen. Merce mente at der på grund af Madrid-turen ville komme flere fotos af Benjamin i min dagbog end af hende, hvorfor vi skyndte os at tage fotos af hende såvel forfra, bagfra og fra siden – så har hun et lille forspring.
Vi skal nå en masse af de museer i Madrid, vi mener, kan være interessante, såfremt vi finder det muligt at lade en dag i Madrid indgå i turen.
Aftalen blev at vi tager toget ind til Barcelona torsdag morgen. Vi kan så nå at kigge på hoteller, seværdigheder m.m. Vi vil forsøge at få så meget materiale om Barcelona samlet som muligt.
Vi fik i øvrigt en dejlig eftermiddag på vor terrasse, hvor vi fik nyt om de personer vi kender fælles i Barcelona. Den såkaldte krise i samfundet blev vendt, og Benjamin fortalte at alle gallerier i Barcelona var ved at gå i sort – idet de påstod at ingen købte kunst for øjeblikket.
Benjamin fortalte at han havde brugt megen tid på at tænke over sit maleri, og finde ud af hvilken vej han ville gå. Jeg er meget spændt på de værker vi skal have med hjem.

Artigasplanas havde nogle mere positive historier. Siden vi startede samarbejdet havde gallerier fra stort set hele Spanien kontaktet ham, og det gik meget flot alle steder med salg af hans skulpturer. Han fortalte at han var ved at have nogle nye klar til os, bl.a. nogle mellemstørrelser – samt nogle større. Vi aftalte at vi hentede hos ham ca. 20. juni.
Til november skulle han i øvrigt med på Strassbourg - messen.
Benjamin Torcal tager til Tyrkiet 20. juni, så afhentning skal være lidt før.
Vi fik i øvrigt talt om udgivelse af bøger med de to, og blev enige om at de skulle være færdige i forbindelse med deres udstilling i Odense efteråret 2010.
Jeg bad dem lave en løs opbygning af bøgerne, og aftalte at vi skulle have en kortere tekst på såvel spansk, engelsk og dansk.
Gudskelov har vi god tid.
Inden de på ny drog tilbage til Barcelona fik vi læsset et par af Artigasplanas´s skulpturer af hans bil og op i vor lejlighed.
Skagen og København havde et par gode dage, solen gik ned bag nogle meget tunge skyer, som resulterede i nogle meget mørkeblå og violette skyer – tungt men flot.
Lidt skriveri på pcéren og sengen sprang op på ryggen – fantastisk opfindelse.

7. juni 2009 – søndag
Fik lavet en masse på pcéren, og nåede en halv time i solen.
Benjamin ringede, og vi fik lavet vor aftale om til at vi kommer ind til Barcelona onsdag, tager hurtigtoget til Madrid torsdag med overnatning, og tilbage til Barcelona fredag.
Ved at foretage denne ændring, kan vi ligeledes nå Beatriz Garrigos fernisering på museet i Colieur (Sydfrankrig) lørdag formiddag kl. 11.00.

Mandag 8. juni – mandag
Dagen hvor vi fik taget gåturen over bjerget, fik set de nye byggerier over nøgenbadestranden, og bandet lidt over det, og ellers ikke så meget..

Tirsdag 9. juni – tirsdag

Fik besøg af Marianne Christoffersen (maler) og hendes mand. Nød nogle timer på terrassen inden vi gik hen for at se ”underlige fisk” på fiskeauktionen. Et spændende skue at se kassevis af fisk blive solgt til opkøbere, som med det samme smider fiskene ud i kølebiler. Måske samme aften eller næste dag er fiskene ude i butikker eller restauranter.
Fiskerbådene smider kasserne direkte fra bådene og ind på båndene foran opkøberne. De er hjemkommet fra havet 15-20 minutter før auktionen.

Onsdag 10. juni – onsdag
Kørte til Barcelona kl. 7.30, og efter megen besvær (på grund af vejarbejde og marked) kørte vi ind foran Artigas´s hus i Villa Sar de Dalt. Fik lidt at drikke inden Benjamin, Artigas og os kørte ud til Artigas´s nye atelier.

Herefter kørte vi Artigas tilbage, for derefter at køre til Sct Andrew (forstad til Barcelona), hvor Benjamin har sit atelier. Vi fik valgt nogle værker ud til efterårets udstillinger, som han får gjort klar, pakket ind – registreret og så videre. Værkerne vil blive bragt op til vor lille spanske sommerresidens.

Ind i centrum til Benjamins bolig, hvor vi fik pustet lidt ud inden vi drog videre for at se efter hotel til kunstforeningen Rasmus´s udflugt til Barcelona sept. 2010. Vi fik kigget på 2 meget centralt beliggende hoteller, hvoraf det ene var beliggende på Plaza Real – direkte ved Ramblaen. Begge kunne være muligheder. Det på Ramblaen måske lidt simpelt, men til gengæld lige midt i det hele. Det andet stadig meget centralt – ca. 500 m. fra Ramblaen, men noget bedre standard.
Herefter til Picasso-museet, hvilket vi ofte har gået forbi – men aldrig været inde i. Interessant museum, som viser en del af Picassos tidlige værker. Museet er nabo til Galleri Maeght, som vi derefter besøgte.
Efter adskillige kolde vand, og en enkelt øl tilbage til Benjamins lejlighed, hvor vi lige nåede at få skiftet, inden vi drog af sted for indtagelse af et fantastisk aftensmåltid.

I nærheden af Sagrada de Familias (som vi lige nåede at kigge lidt på) blev vi modtaget af gamle venner i Barcelona + Merce (Benjamins hustru). Alle var i højt humør, og det blev ikke ringere i aftenens løb.
Vi spiste i et meget simpelt lokale. Indenfor var indgangen der en kæmpe fiskeafdeling, hvor alverdens fisk var stablet utroligt flot op. Du kunne så vælge hvilke fisk, skaldyr m.m. du ville have, samt hvor meget af hvert. Det virkede rimeligt uoverskueligt, så vi lod Marissa vælge.

Alt valgt fisk m.m. blev så bragt i køkkenet, hvor de tilberedte den. Vin købte vi ved en anden skranke, og bestik m.m. bragte vi selv til vort bord. Over højtalere blev der så råbt: ”Bord nr. 8 kan hente” – og dette skete adskillige gange. Der var lidt banegård over det.
Fiskene og skaldyrene m.m. fås ikke bedre nogen steder, og lokalets simple indretning forekom ret ligegyldig. Der var tale om stor nydelse – prøv det, her er adressen: ”La Paradeta, Pasaje Simó no. 18, tlf. 934 500 191 (kun 2-300 m. fra Sagrada de Familias). Vinen var ligeledes udmærket, og stemningen steg voldsomt i takt med at der blev bragt flere og flere flasker ind. Når vi er ude at spise i Barcelona med vore venner der, får vi aldrig lov til at betale noget, så vi sniger os til at bestille og betale nogle ekstra flasker (så vi tørstede ikke).

Dessert og kaffe skal vi ikke drømme om at få her, det arbejder de slet ikke i.
Jeg fik Banjamin Torcal til at skrive en del ned af, hvad vi fik. Så her kommer der en remse på spansk engelsk: Clupironer (small calamar fried), Chocos (fried sepia), Tallarinas, Berberedus (shell), Cigalos and Gambas, Melillones (Mussels), Navajas (knife), with white wine ”Manuela Naveran”. Jeg håber nogen blev klogere, eller er her på dansk, hvad jeg tror vi spiste.
Jomfruhummer, blæksprutter i flere forskellige størrelser og tilberedninger, forskellige slags muslinger, rejer og en masse mere.
Vi drog herefter til sted som blev anbefalet, som viste sig at være en kæmpe irsk pub, hvor vi indtog adskillige store øl, gin tonic og andet som jeg ikke husker. Der blev lavet adskillige aftaler om rejser til New York, Cuba, Pourto Rico m.m. Ingen kunne heldigvis helt huske hvornår - næste dag.

Torsdag 11. juni 2009
Sov hos Merce og Benjamin, hvor vi stod op kl 6.30. Ned til Sants banegården, hvorfra en masse tog afgår, bl.a. hurtigtoget til Madrid, som vi have booket plads på.
Artigas mødte os der, og vi startede på to dages kæmpe oplevelser. Det kunne måske være en ide til Kunstforeningen Rasmus, når de skal til Barcelona.
Hurtigtoget afgår præcist kl. 8.00 – ikke 10 sekunder før eller efter – men præscist kl. 8.00. Det hele minder om en lufthavn. Bagagen bliver gennemlyst, og du bliver checket, inden du går direkte ned på den perron, hvor dit tog afgår.
Turen til Madrid tog 3,5 time, medens den kun tog 2,5 time hjem, idet vi overhovedet ikke holdt nogen steder. Farten ligger fra 250 til godt 300 km. i timen, og det er utrolig behageligt.
Under vejs fik vore 2 guider, Benjamin og Artigas sig nogle ordentlige ”skravere”, så de kunne være klar når vi ”indtog” Madrid. Særlig smarte ser de jo ikke ud, men vær glad for der ikke er lyd på.
Jeg er blevet tilbudt adskillige tusinde kroner for ikke at bringe billedet af dem, samt truet med gengæld (så jeg var nødt til at holde mig vågen hele turen hjem fra Madrid). Men skidt pyt - her er de så.

Vel i Madrid tog vi straks til hotellet for at få afleveret vor bagage – skønt hotel tæt på Plaza Mayor, hvor vi straks gik til. Efter at have slentret lidt rundt frokost i lækker restaurant – så afsindig dyr ud, men var meget billig. Al arbejdskraft var asiater, hvilket er mere og mere normalt i Spanien. Såvel Artigas som Benjamin kendte Madrid ret godt, så det var to gode guider vi havde med.
På Plaza Mayor fik vi kigget på en række ”levende skulpturer” – den ene mere fantasifuld end den anden. Mest opmærksomhed fik dog et par indsmurt i mudder. Utroligt hvilken fantasi der udfoldes her.
Efter middagen var vi klar til at indtage Madrids museer, startende med Prado-museet. Vore guider slog fast at vi var nødt til at vælge, og de foreslog Welasques, Goya og El Bosco, hvilket viste sig at være nogle gode valg. Gang på gang synes det, som om vi stødte på gamle venner, og var lige ved at sige: ”Nå er du her-”. Malerierne kendte vi jo en masse af fra bøger o.lign., men havde aldrig før set dem i virkeligheden, og havde ikke tænkt på at de befandt sig på Prado-museet.

Vi kiggede indenfor i flere andre sale, men blev enige om at det måtte være nok.
I øvrigt var der på Prada museet kæmpe udstilling af Sollana, maler som har en del tilfælles med vore Skagensmalere. Vi opgav, idet der var kø.
På modsat side af gaden befinder Thyssen-museet sig. Her havde de en stor Matisse udstilling. Vi så en masse todelte skilte i Madrid, hvorpå der stod ”Mat isse”, men det var reklame for Matisse. Efter at havde skyllet en fire til fem liter vand ned, gik vi til indgangen og købte billetter, for at finde ud af at de lukkede ½ time efter. Vi fik at vide at vi kunne bruge dem dagen efter, hvilket vi valgte.
I forhallen 2 kæmpe malerier af den spanske konge og dronning. I samme størrelse og af samme maler 2 malerier af Thyssen og hustru. Temmelig kvalmt – utroligt at den spanske konge og dronning ville stå model til det.

I stedet for Thyssen museet nåede vi to forskellige rundture i Madrid med dobbeltdækkerbus – på 3 timer. Det gav virkelig et godt indtryk af Madrid. Utrolig mange flotte bygninger.
Vi nåede ligeledes forbi Real Madrids Bernabeau stadieum, hvor Ronaldo for 95 millioner Euro, og Caca for 65 millioner Euro løber rundt næste år (hvilket var den store nyhed i spanske aviser dagen efter). Flot at en virksomhed i krise kan foretage sådanne investeringer.
Vi drog på ny ind i centrum, hvor vi besluttede os for tapas-aftensmad. Der findes ufattelig mange lækre tapas-barer, så vi fik prøvet en del, inden vi blev kørt til hotellet af en ven til Banjamin, som er taxachauffør.
Efter et par øl i baren op på værelset – skønt.
Ens fødder utroligt ømme, og ens tøj driv-vådt af sved (jeg tror vi var bedst udendørs, og ikke for tæt på). Elskemarie bad mig i hvert fald om at holde armene ind til kroppen. Temperaturen i Madrid var tæt på 40 grader.

Fredag 12. juni 2009
Op til et overdådigt morgenmåltid, inden vi tog på banegården med vor bagage. Thyssen museet ligger i gåafstand fra banegården, så her var vi klar ved åbningstid.
En meget flot Matisse udstilling, men en række værker fra hans såkaldte ”mellemperiode”. Flot udstilling som viste Matisse som en fremragende maler og tegner + nogle spændende skulpturer. Der er vist flere der har kigget ham over skuldrene.
Spændende at se hvordan han lader ”maleriet tage over”, når han maler, og hvor fremragende en tegner har ligeledes er.
Fremragende malerier, der næsten er helt akvarel-agtige, og andre hvor farven virkelig gløder. Virkeligt maleri, hvor motivet er nedtonet til fordel for maleriet.
De fleste malerier var lavet i hans periode i Nice, hvilket klart fremgik af motiverne.
Stor oplevelse.
Videre til Reyna Sofia museet, som ligeledes ligger tæt på.
På vejen gik vi forbi fantastisk bygning, som rummede samling tilhørende spansk bank. En kæmpe væg var beplantet med alverdens planter, og toppen af bygningen var i rustent stål.
På Reyna Sofia museet styrede vi straks mod Guirnica billedet af Picasso. Spændende at se dette billede i virkeligheden. Et billede som jeg har kendt lige siden Minerva reproduktionerne dukkede op i tresserne.
Vi så en masse spændende værker af en masse kendte malere, men koncentrerede os en del om en kæmpe retrospektiv udstilling af den spanske skulptør Louis Munoz. I Danmark er han nok mest kendt for sine skulpturer – forestillende smilende små kinesere. Udstillingen viste dog mange forskellige meget spændende skulpturer – skulpturer hvor rummet (herunder gulvet), var kraftigt inddraget.
Virkelig et besøg værd.

Udmattede faldt vi ned på lille udendørsrestaurant og kvalte en 4-5 liter vand på ny, samt en enkelt flaske rose. Utroligt hvor ens smagsløg ændrer sig. Normalt synes jeg ikke rose er værd at spille tid på, men her er den ved at være den foretrukne vin.
Artigas var optaget af at vi skulle smage nogle specielle sandwich med blæksprutter, så han drog på opdagelse i omegnen, og kom tilbage med en sådan – lækkert.
Vi fandt en lille ”rigtig spansk” restaurant og fik menu. 9 Euro for 3 retter incl. vin og efterfølgende kaffe – rørende billigt.
Så var det tid til at gå til banegården – afhente bagage, og gå til togperronen.
Togturen hjem to kun 2,5 timer, idet vi overhovedet ikke holdt imellem Madrid og Barcelona.
2 guider med åben mund og høj lyd på en stor del af vejen til Barcelona – imod betaling havde jeg lovet ikke at tage flere fotos af dem.

Efter lidt lækker mad hos Artigas – afhentning af vor bil og hjem til Pourto de la Selva – lækkert. Ud på terrassen i hjørnet og glo udover vandet. Høre det skvulpe i vandkanten, og blunde lidt ind imellem – det er noget af det jeg drømmer om derhjemme, når jeg tænker på Spanien.

Lørdag 13. juni 2009
Op og af sted på ny. Beatriz Garrigo (en af vore malere og keramiker) havde fernisering på museet i Couleuer – Frankrig. Mødte Ralph & Silvy samt Poul & Barbara i Colera, og kørte efter dem op i bjergene og ind i Frankrig.

Fantastisk stor og flot udstilling Beatriz havde fået skabt til museet. Ikke noget at sige til hun ikke havde så meget til mig, hvilket hun beklagede sig en del over.
Utrolig mange mennesker til denne fernisering. Fik snakket en smule med Beatriz, og aftalt at mødes til fernisering på museet i Ceret kommende lørdag, hvor vi så kan aftale nærmere. Ville medbringe en del kataloger fra udstillingen.

Efter en del taler, snakken med en del vi kendte fra tidligere, samt smagt på en masse forskellige lækre ting og diverse vine drog vi baglæns igen. Ferniseringer i Frankrig er altid med en masse mad og drikke. Her foregik det ude i museumshaven, under skyggefulde træer omkring et stort vandhul med en masse fisk – det var ikke så tosset endda.

I Port Vendres, nede i havnen havde Silvy bestilt bord til kl. 13.30, så da gik vi på ny i gang med 3 retters menu og drikkelse – nu trænger vi til nogle dage med gaspatzo, salat og frugt.
På trods af lidt ”madlede” fik vi lavet aftaler om diverse middage, kunstnerbesøg m.m.. ”Madlede”, er det mon virkelig et ord der findes. Det er i hvert fald ikke et jeg har brugt så meget,
Resten af dagen gik med stort set ingenting, bortset fra nogle tanker omkring Art Copenhagen, hvor der åbenbart er optakt til en del ballade.
Skagen havde haft næsten 100 besøgende, og i gallerierne i København og Odense var det ligeledes gået udmærket, så det skal nok gå. På trods af at have det udmærket her, glæder jeg mig lidt til at være en del i Skagen i juli og august – fedt sted.
Øjnene bliver mindre og mindre og sengen kalder voldsomt – så slut for i dag.

Søndag 14. juni 2009
Sov længe og gik tidlig i seng – omtrent samtidig med solen, som gjorde det meget dramatisk.

Mandag 15. juni 2009
Et sandt drama udspillede sig nedenfor vor terrasse. Flere katte græd, og for den enes vedkommende var det simpelthen de sidste strofer inden hun døde. Det var ganske forfærdeligt. Inden vi kunne gøre noget var hun død. I 2 dage efter kom to katte hen til samme sted og stod og græd – jeg tror sjældent jeg har oplevet noget så forfærdeligt. Den ynk og det savn der blev skreget ud var så skrækkeligt – kunne man dog bare have taget de katte op og holdt, og trøstet.
Og så var det midt i havregrøden – Elskemarie kunne slet ikke spise op.
Vi tog traveskoene på og gik. Ud forbi nøgenbadestranden og op over bjerge og ned igen, og sådan blev det ved længe. Elskemarie blev siddende og ventede til jeg fik rundet det sidste bjerg – påstod hun. Da jeg kom tilbage var hun gået langt. Jeg nåede dog ikke at få sat en eftersøgning i gang inden jeg fik øje på hende.
Sammen slæbte vi os tilbage til lejligheden.
Efter at have siddet på terrassen og pustet adskillige timer, kunne jeg mærke på mine ben at der vist ikke blev nogen gåtur i morgen.
Kattene jamrede igen, så det var den rene ynk.
Færre øl og gin-tonnic, samt meget mindre vin samt mange gåture. Det kan godt være vi ikke tager så meget på i år – men mere bredrøvet bliver vi garanteret. Vi får læst og skrevet en enorm masse.
Flere kasser papirer er blevet sorteret, og planlægning kommende år – 1. udgave – er færdig, samt en hel masse mere. Jeg er lidt i tvivl om det er benene eller bagdelen der er mest øm.
Vi fik en højst usædvanlig solnedgang – de der står i Gammel - Skagen og klapper helt vildt over en rund kugle der glider ned i havet, skulle bare se det her. De ville gå helt amok.

Tirsdag 16. juni 2009
Ingen gåtur – det var forudset. Det meste af dagen på samme stol. Planlægning af næste års jubilæum – 20 år. Vi udgiver en bog om galleriet, og laver 2 jubilæumsudstillinger. Forord til bog færdig – skal finpudses.
De stakkels katte jamrede på ny – fatter åbenbart ikke hvor den døde kat er blevet af. De går stadig rundt på det sted hvor hun døde.
Havde taget ud af fryseren, men blev enige om at det da vist var på tide vi kom ud og så andre mennesker.
Skiber Skræks entrecoter havde vi besluttet at vi skulle nå hernede – så det blev denne aften. Med melon, friturestegt artiskok, squash m.m. – lige som vi husker det. Måske lidt mindre, eller også er det hukommelsen.

Vore 2 danske bekendte fra mange tidligere somre hernede kom forbi, og vi fik en sludder om fodbold, restauranter m.m. hernede.
Vore dage hernede i år kan overskues – 10 dage tilbage. I morgen er vi inviteret ud at spise, fredag til Narcis Gironell i Gerona (samt se Ralphs store udsmykning i Gerona) og spise i Figueras, til Beuda sammen med dem vi kender her i nærheden og spise, Artigas her mandag med skulpturer og Benjamins malerier og så det løse. De sidste 4 dage gider vi ikke se mennesker, så vi får travlt inden da.
Solen gik ned uden at gøre særligt væsen af sig selv, og vi gjorde det samme.